ΔΡΑΣΕΙΣ-ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Οι δράσεις μας στην Ηλεκτρονική εφημερίδα "Φιλομήλα"

https://blogs.sch.gr/lykkatmil/2021/06/09/pagkosmia-imera-perivallontos/

Ημέρα μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου

Σήμερα Τετάρτη 19 Μαΐου, Ημέρα Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, ΔΕΝ ΞΕΧΑΣΑΜΕ να πραγματοποιήσουμε ένα μικρό αφιέρωμα (κι ας μην ήρθε εγκύκλιος από το υπουργείο!)

Αφού δείξαμε ένα σχετικό ντοκιμαντέρ στους μαθητές, συνδεθήκαμε μέσω webex με τον ιστορικό κ. Βλάση Αγτζίδη, ο οποίος αποδέχθηκε με μεγάλη προθυμία την πρόκλησή μας και μίλησε σε μαθητές και εκπαιδευτικούς για τη σημερινή ημέρα μνήμης. Ήταν μεγάλη  τιμή και χαρά μας, που ο αξιόλογος αυτός ιστορικός, που έχει εντρυφήσει στο θέμα της Γενοκτονίας των Ποντίων, ξέκλεψε λίγο από τον πολύτιμο χρόνο του και για μας.

Ο διδακτικός λόγος του, τα μηνύματα που επεδίωξε να στείλει σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, η εμβριθής του γνώση και η μετριοπάθεια των λόγων του άφησαν τις καλύτερες εντυπώσεις.

Περισσότερα στην εφημερίδα μας Φιλομήλα

Εκδήλωση για την πρόληψη και αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού

Με αφορμή την 6η Μαρτίου, η οποία έχει οριστεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, πραγματοποιήθηκαν τελικά στις 23 Απριλίου 2021 (λόγω της διακοπής των δια ζώσης μαθημάτων εξ αιτίας της πανδημίας) στο σχολείο μας σχετικές δράσεις.

Αρχικά, οι μαθητές ενημερώθηκαν από τους συμμαθητές τους  για τις εκφοβιστικές συμπεριφορές: πού συμβαίνουν τα περισσότερα εκφοβιστικά περιστατικά και γιατί, πώς θα αναφέρουν ότι δέχονται εκφοβισμό όταν φοβούνται ή ντρέπονται  και πού θα απευθύνονται για συμβουλές και πώς θα νιώσουν εμπιστοσύνη
Στη συνέχεια δόθηκε η δυνατότητα και ο χρόνος στους μαθητές με τη βοήθεια ενός ερωτηματολογίου να καταγράψουν ανώνυμα αν έχουν υποστεί σχολική βία κάθε μορφής ή αν έχουν υπάρξει μάρτυρες τέτοιων φαινομένων στο χώρο του σχολείου τους. Όλα τα ερωτηματολόγια συγκεντρώθηκαν μέσα στο κουτί προτάσεων -παραπόνων και θα αποτελέσουν σημαντικό υλικό για τον εντοπισμό και σχεδιασμό  αντιμετώπισης φαινομένων βίας από τους υπεύθυνους καθηγητές .

Ακολούθησε η προβολή της ταινίας «BEN X. Ο διστακτικός Ήρωας» του Νικ Μπαλταζάρ (2007) Ο ηρωικός, γεµάτος δυνατότητες κόσµος ενός video game ως εναλλακτική πραγµατικότητα αυτού του ακατανόητου και απροσπέλαστου που µας περιβάλλει. ∆εν είναι λίγοι οι –κυρίως έφηβοι– χρήστες οι οποίοι «δραπετεύουν» µε αυτόν τον τρόπο. Ανάµεσά τους κι ο Μπεν, ένας υπερευαίσθητος νεαρός που βρίσκει καταφύγιο στο «Archlord», το αγαπηµένο του διαδικτυακό παιχνίδι. Ο απροσάρµοστος, στα όρια του αυτιστικού, ήρωας του Νικ Μπαλταζάρ αγωνίζεται να βρει τη θέση του στην καθηµερινότητα µε έναν συγκινητικό, αλλά εντελώς προβλέψιµο τρόπο. Με µια δυναµική µάνα που του συµπαραστέκεται, µε έναν αµήχανο πατέρα που καταρρέει, µε συµµαθητές που τον γελοιοποιούν βίαια, µε µια κοπέλα που τον καταλαβαίνει. Όταν δεν αντέχει άλλο πια να γίνεται καθηµερινό αντικείµενο χλευασµού από τους συµµαθητές του, αποφασίζει να πάρει εκδίκηση.

 Μετά το τέλος της ταινίας τα παιδιά κατέθεσαν τις εντυπώσεις και τα συναισθήματά τους μέσω ενός ερωτηματολογίου που αφορούσε την ταινία .  Καθολική υπήρξε η καταδίκη των θυτών από τους μαθητές και η διαπίστωση της αναγκαιότητας ενός σχεδίου αντιμετώπισης τέτοιων φαινόμενων με τη συμμετοχή παιδιών, καθηγητών και γονέων- κηδεμόνων.

Ακολουθούν κάποιες σκέψεις των μαθητών με αφορμή την ταινία:

Δήμητρα Ίτσιου Γ1

Πιστεύω πως οι περισσότεροι μαθητές –θύτες που επιλέγουν να ενοχλούν τους άλλους είναι επειδή οι ίδιοι έχουν υποστεί βία είτε στο οικογενειακό ή στο φιλικό περιβάλλον ή προσπαθούν με αυτό τον τρόπο να γίνουν οι δημοφιλείς του σχολείου.

Οδυσσέας Παπαδημητρίου Γ2

Καμία πλάκα δεν είναι αθώα πλάκα , παρά μόνο μεταξύ ανθρώπων που γνωρίζονται πολύ καλά Οι εκπαιδευτικοί σίγουρα γνώριζαν τι  συμβαίνει με τον Μπεν ωστόσο  δεν το αντιμετώπισαν με τη σοβαρότητα που έπρεπε.

Αγγελική Γκούτζα Β1

Πιστεύω ότι η διαφορετικότητα μπορεί να αποτελέσει μία από τις βασικές αιτίες της ενδοσχολικής βίας. Μερικοί θεωρούν  τη διαφορετικότητα αδυναμία και ότι τους δίνει τα περιθώρια να ασκήσουν χλευαστική συμπεριφορά στο παιδί που διαφέρει από τα υπόλοιπα .

Σοφία Τσάτσου Γ2

Υπάρχουν παιδιά που προσπαθούν να αποκτήσουν την εκτίμηση των άλλων αλλά και να τονώσουν την αυτοπεποίθησή τους μέσω της βίας που ασκούν στους άλλους.

 

H αφίσα που σχεδίασαν  τα παιδιά της Α΄ λυκείου  με αφορμή τη συμμετοχή τους στη δράση του Χαμόγελου του παιδιού «ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ»

 

Υπεύθυνες καθηγήτριες: Χαριτοπούλου Σοφία,  Κωτσού Ελένη.

Όταν οι λέξεις μας γίνονται συναίσθημα, πάθος, ζωή…

Ἡ Ποίηση εἶναι μιά πόρτα ἀνοιχτή.

Πολλοί κοιτάζουν μέσα χωρίς να βλέπουν

τίποτα καί προσπερνοῦνε. Ὃμως μερικοί

κάτι βλέπουν, τό μάτι τους ἁρπάζει κάτι

καί μαγεμένοι πηγαίνουνε να μποῦν.

(Γ. Παυλόπουλος, «Τα Αντικλείδια»)

Οι στίχοι αυτοί φαίνεται ότι συγκίνησαν και παρακίνησαν τους μαθητές μας να βρουν το δικό τους αντικλείδι και  να εκφραστούν γράφοντας τα δικά τους ποιήματα. Ακολουθούν οι δημιουργίες τους:

Διαβάστε τις έγραψαν στην εφημερίδα του σχολείου "Φιλομήλα": https://blogs.sch.gr/lykkatmil/2021/04/11/otan-oi-lexeis-mas-ginontai-synaisthima-pathos-zoi/

Με αφορμή την ταινία «Το πράσινο μίλι»

Φιλοσοφία

Η θανατική ποινή: υπέρ ή κατά;

Η ηθική φιλοσοφία διερευνά τις  βασικές έννοιες που καθορίζουν τη συμπεριφορά των ανθρώπων μέσα στην κοινωνία μας. Τα τελευταία χρόνια οι διάφορες ηθικές θεωρίες αξιοποιούνται στο χώρο της εφαρμοσμένης ηθικής  για την αντιμετώπιση  διλημμάτων  που αφορούν μεταξύ άλλων και τη θανατική ποινή.

Την συζήτησή μας σχετικά με το θέμα της θανατικής ποινής  μέσα στην τάξη με αφορμή το μάθημα της φιλοσοφίας ακολούθησε η προβολή της  ταινίας «Πράσινο Μίλι» (1999) με πρωταγωνιστές  τον Tom Hanks  και τον Michael Clarke Duncan. Βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Stephen King και την σκηνοθετεί ο Frank Darabont.

«Πράσινο Μίλι» ονομάζεται ο διάδρομος που βρίσκεται σε αυτήν την πτέρυγα και οδηγεί στο δωμάτιο με την ηλεκτρική καρέκλα, λόγω του βαθυπράσινου χρώματός του. Τη δεκαετία του ’30, οι δεσμοφύλακες της πτέρυγας μελλοθανάτων ενός σωφρονιστικού ιδρύματος θα βρεθούν σε πραγματικό ηθικό δίλημμα καθώς θα διαπιστώσουν ότι το επόμενο «θύμα» τους, που έχει καταδικαστεί σε θάνατο για τη δολοφονία δύο κοριτσιών, είναι ένα καλοκάγαθο άτομο, που διαθέτει το χάρισμα να θεραπεύει με τα χέρια του…Η ταινία αυτή βασίζεται στο δίπολο του καλού και του κακού, στο φως και το σκοτάδι.

Ακολουθούν οι σκέψεις και οι προβληματισμοί των μαθητών μας:

Η συνέχεια στην εφημρίδα του σχολείου "Φιλομήλα": https://blogs.sch.gr/lykkatmil/2021/03/29/me-aformi-tin-tainia-quot-to-prasino-mili-quot/

 

To ΓΕΛ Κάτω Μηλιάς ενάντια στο bullying

To ΓΕΛ Κάτω Μηλιάς ενάντια στο bullying

 Η αφίσα που έφτιαξαν οι μαθητές της Α λυκείου με την παρότρυνση της καθηγήτριάς τους Σοφίας Χαριτοπούλου για τη συμμετοχή στη δράση "Μίλα τώρα!"

 

https://milatora.gr/schools/%ce%b4%cf%81%ce%ac%cf%83%ce%b5%ce%b9%cf%82-2021/to-%ce%bb%cf%85%ce%ba%ce%b5%ce%b9%ce%bf-%ce%ba%ce%b1%cf%84%cf%89-%ce%bc%ce%b7%ce%bb%ce%b9%ce%b1%cf%83-%ce%b5%ce%bd%ce%ac%ce%bd%cf%84%ce%b9%ce%b1-%cf%83%cf%84%ce%bf-bullying/

 

Erasmus+ KA229 με τίτλο «Solidarity with the Pieria region: Education-Democratic Citizenship-Health–Environment»

Από το 2018 έως το 2021 το σχολείο μας συμμετέχει σε ένα πρόγραμμα Erasmus+ KA229 με τίτλο «Solidarity with the Pieria region: Education-Democratic Citizenship-Health–Environment». Συμμετέχει ως εταίρος σε ένα διμερές πρόγραμμα εκπαιδευτικών ανταλλαγών σε συνεργασία με το σχολείο Athénée de Luxembourg από την πόλη του Λουξεμβούργου.
Φέτος κλείνει ο κύκλος των δράσεων που σχεδιάστηκαν από τα δύο σχολεία και στο πλαίσιο της διάχυσης των καλών πρακτικών του προγράμματος φτιάξαμε ένα βίντεο με τις σημαντικότερες στιγμές τους προγράμματος και βασικές οδηγίες για τη συμμετοχή των σχολείων σε ανάλογο πρόγραμμα.
Παιδαγωγική ομάδα προγράμματος: Ειρήνη Παξιμαδάκη, Αναστασία Γαβρή, Άννα Καγκασίδου, Σοφία Χαριτοπούλου.
 
 

Το GVP της Πράγας στο ΓΕΛ Κάτω Μηλιάς

 

Από την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2019 μέχρι και την Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου μια ομάδα 13 μαθητών από το Gymnazium Na Vítězné pláni της Πράγας (GVP) μαζί με τους συνοδούς καθηγητές τους βρέθηκαν στην περιοχή μας.  Η επίσκεψή τους εντάσσεται στο πρόγραμμα αδελφοποίησης  του GVP με το ΓΕΛ Κάτω Μηλιάς, που πραγματοποιήθηκε το τρέχον σχολικό έτος, με στόχο την ανταλλαγή επισκέψεων εκατέρωθεν, τη σύσφιξη των σχέσεων μαθητών κι εκπαιδευτικών και των δύο σχολείων, την από κοινού πραγματοποίηση δράσεων και βέβαια τον εμπλουτισμό των εμπειριών όλων των συμμετεχόντων.

Οι μαθητές της Πράγας φιλοξενήθηκαν σε οικογένειες μαθητών της Μηλιάς και διέμεναν όλες τις μέρες της παραμονής τους στα χωριά της βόρειας Πιερίας Άγιος Δημήτριος, Κάτω Μηλιά, Μεσαία Μηλιά, Λόφος, Ράχη και Φωτεινά μετά από δική τους επιθυμία και για πολλούς και διάφορους λόγους: ήθελαν να γνωρίσουν την πραγματική ζωή στην ελληνική επαρχία, να δημιουργήσουν ουσιαστικές σχέσεις με τους Έλληνες μαθητές κι ήθελαν επίσης να εξασκήσουν τα ελληνικά τους, καθώς όλοι τους διδάσκονται ελληνικά ως μάθημα επιλογής σtο σχολείο τους.

Το κέρδος μιας τέτοιας δράσης είναι τεράστιο. Δεν λειτούργησε εις βάρος του λειτουργίας του σχολείου, δεν παρακώλυσε την ομαλή λειτουργία του. Αντίθετα, γέννησε σε όλους τους μαθητές, και κυρίως στους άμεσα εμπλεκόμενους, αισθήματα εξωστρέφειας κι αυτοπεποίθησης. Άνοιξαν τα χωριά τους, τα σπίτια τους και τις καρδιές τους, έχτισαν νέες φιλίες, ενδιαφέρουσες επαφές και εμπειρίες, και στο τέλος οι ίδιοι κατέγραψαν τα γεγονότα που βίωσαν στο παρακάτω ρεπορτάζ, που αποτελεί ένα γεγονός γραμματισμού (litteracy event):

«Οι μαθητές γράφουν για την επίσκεψη ομάδας μαθητών από τη GVP της Πράγας στην περιοχή μας

 Οι δράσεις με τους μαθητές από την Τσεχία που επισκέφθηκαν την περιοχή μας στο πλαίσιο του προγράμματος αδελφοποίησης του σχολείου μας με το GVP-Gymnazium Na Vítězné pláni ήταν μια αξέχαστη εμπειρία, ενώ αποτέλεσε και αφορμή για νέες φιλίες, καθώς και μια πρώτη γνωριμία με τη ζωή στην Κεντρική Ευρώπη και ιδιαίτερα στη Τσεχική Δημοκρατία.

Αρχικά, την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου, την πρώτη μέρα της επίσκεψης, οι μαθητές του ΓΕ.Λ. Κ. Μηλιάς υποδεχτήκαμε στα ΚΤΕΛ Κατερίνης τους μαθητές του GVP αφού είχαν έρθει αεροπορικώς στη Θεσσαλονίκη από την Πράγα. Μετά από τις συστάσεις που κάναμε και μια πρώτη φυσική επικοινωνία που είχαμε πήγαμε για φαγητό σε μια παραδοσιακή ταβέρνα, όπου απολαύσαμε ποικίλες ελληνικές γεύσεις, ενώ ταυτόχρονα η αρχική αμηχανία έδωσε τη θέση της σε ένα κλίμα χαράς και διασκέδασης. Έπειτα, ο καθένας από εμάς επέστρεψε με τον Τσέχο φιλοξενούμενό του στο σπίτι του, όπου και έγινε η γνωριμία με ολόκληρη την οικογένεια.

Την επόμενη μέρα, Σάββατο  πρωί επισκεφθήκαμε το Κέντρο Πληροφόρησης Εθνικού Δρυμού Ολύμπου. Εκεί ενημερωθήκαμε για τον Εθνικό Δρυμό και την ιστορία και βιοποικιλότητα του βουνού. Δυστυχώς, λόγω των κακών καιρικών συνθηκών δεν είχαμε τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τη φυσική ομορφιά του Ολύμπου με την προγραμματισμένη πεζοπορία στο φαράγγι του Ενιπέα. Απολαύσαμε όμως μια μικρή βόλτα στο όμορφο Λιτόχωρο. Μετά την επιστροφή στα σπίτια μας και το μεσημεριανό φαγητό, οι φιλοξενούμενοι ξεναγήθηκαν και πέρασαν τον ελεύθερο χρόνο τους στα χωριά διαμονής τους, ενώ κάποιοι από αυτούς παρακολούθησαν και συμμετείχαν σε μαθήματα παραδοσιακών χορών. Την Κυριακή οι Τσέχοι μαθητές προβλεπόταν να περάσουν χρόνο με την οικογένεια που τους φιλοξενούσε.

Την επόμενη μέρα, Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου, τα παιδιά από την Πράγα επισκέφθηκαν για πρώτη φορά το σχολείο μας. Περιηγήθηκαν στους χώρους, παρακολούθησαν μαθήματα, μας παρουσίασαν το σχολείο μας, γεύτηκαν τη φιλοξενίας μας και χόρεψαν ελληνικούς χορούς. Στη συνέχεια πήγαμε στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Δίου και ξεναγηθήκαμε στον Αρχαιολογικό χώρο του. Εκεί χωριστήκαμε σε τέσσερις ομάδες, ώστε να ασχοληθούμε με κάποια φύλλα εργασίας για να μελετήσουμε με διασκεδαστικό τρόπο τα αγάλματα. Το απόγευμα οι μαθητές το περάσαμε στην πόλη της Κατερίνης.

Την Τρίτη 17 Δεκεμβρίου, επισκεφθήκαμε μαζί με ολόκληρο το ΓΕΛ. Κ. Μηλιάς τη Θεσσαλονίκη. Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές του προγράμματος επισκεφθήκαμε το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης, τον Λευκό Πύργο και τον Ι.Ν. Αγίας Σοφίας στο κέντρο της πόλης. Περιηγηθήκαμε στο ιστορικό κέντρο της πόλης και στη συνέχεια είχαμε διαθέσιμο ελεύθερο χρόνο στην πόλη για φαγητό και για να τη γνωρίσουμε καλύτερα. Η επιστροφή στα χωριά πραγματοποιήθηκε αργά το απόγευμα.

Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου, οι μαθητές του ΓΕΛ Κάτω Μηλιάς και του GVP της Πράγας βρεθήκαμε στον χώρο του Καπνικού Σταθμού Κατερίνης για έναν ιδιαίτερο σκοπό. Συγκεκριμένα, βάλαμε αυτοί κι εμείς μικρό λιθαράκι στην τεράστια προσπάθεια της Εθελοντικής Ομάδας ν. Πιερίας να μαζευτούν τρόφιμα για κάποιες οικογένειες που το έχουν ανάγκη, ώστε να αισθανθούν την αγάπη και την φροντίδα όλων μας και να νιώσουν και αυτοί τη μαγεία των Χριστουγέννων. Αφού λοιπόν ξεναγηθήκαμε στο Χριστουγεννιάτικο Χωριό του κόσμου, που διοργανώνεται εκεί τα τελευταία χρόνια, ενημερωθήκαμε για τις δράσεις της Εθελοντικής Ομάδας Δράσης ν. Πιερίας από τον συντονιστή της,  Ηλία Τσολακίδη, και προσφέραμε εθελοντική εργασία. Καθένας από τους μαθητές είχε αναλάβει μια αρμοδιότητα για να βοηθήσει να λειτουργήσουν ομαλά οι επισκέψεις των παιδιών των νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων. Τελικά, όλοι αισθανθήκαμε μεγάλη χαρά που καταφέραμε να φέρουμε εις πέρας ό,τι μας είχε ανατεθεί και να κυλήσει όμορφα η μέρα τόσο η δική μας όσο και των μικρών παιδιών. Έπειτα, κατευθυνθήκαμε στο δημαρχείο της πόλης, όπου ο Δήμαρχος Κώστας Κουκοδήμος  απηύθυνε χαιρετισμό στους μαθητές του προγράμματος. Μετά από μια σύντομη βόλτα στην πόλη, ο καθένας επέστρεψε στο χωριό του και περάσαμε το τελευταίο απόγευμα με τους φιλοξενούμενούς μας.

Το πρωί της Πέμπτης συναντηθήκαμε όλοι στα ΚΤΕΛ όπου θα αποχαιρετούσαμε τους φίλους μας πλέον για το ταξίδι τους πίσω στην χώρα τους. Σε ένα κλίμα συγκίνησης οι Τσέχοι μαθητές έφυγαν για το αεροδρόμιο "Μακεδονία", αφού συμφωνήσαμε να ανταμώσουμε ξανά στην Πράγα την άνοιξη.

Αυτή η επίσκεψη αποτέλεσε μια μοναδική και αξέχαστη εμπειρία για όλους τους συμμετέχοντες, μαθητές και καθηγητές. Όλες οι δράσεις άφησαν ενθουσιασμένους και ικανοποιημένους τους μαθητές, ιδίως τους Τσέχους, στους οποίους δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσουν καλύτερα την Ελλάδα. Γνώρισαν αξιοθέατα και σημαντικούς προορισμούς της Β. Ελλάδας, δοκίμασαν πάρα πολλά ελληνικά πιάτα και διασκέδασαν πολύ σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού τους! Ήταν ένα γεγονός που θα το θυμόμαστε για πάντα, μαζί με τους ανθρώπους που γνωρίσαμε».

Ελένη Κατερινοπούλου  (Β1), Θωμάς Κατσαβός (Α1), Ελένη Ντούρου (Β2)

ΓΕΛ Κάτω Μηλιάς

Περισσότερο φωτογραφικό υλικό στην εφημερίδα Φιλομήλα

 

Επίσκεψη στο Δίον

Για την επίσκεψη των μαθητών της Α΄ λυκείου στο Δίον διαβάστε στη Φιλομήλα

ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΤΩ ΜΗΛΙΑΣ ΠΙΕΡΙΑΣ

Το Γενικό Λύκειο Κάτω Μηλιάς βρίσκεται στην Κάτω Μηλιά, έδρα της Δημοτικής ενότητας Πέτρας που ανήκει στον διευρυμένο δήμο της Κατερίνης.