ΤΡΙΗΜΕΡΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ Α & Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

Τι κι αν έχουμε επιστρέψει στους κανονικούς μας ρυθμούς και η τριήμερη εκδρομή μας έχει τελειώσει; Οι αναμνήσεις και οι εμπειρίες μας από αυτήν είναι τόσο έντονες που θα την κρατήσουν για πάντα ζωντανή και χαραγμένη στο μυαλό μας σαν μια γλυκιά ανάμνηση που θα μας συνοδεύει για πάντα. Προορισμός μας ήταν η Θράκη και συγκεκριμένα οι πανέμορφες πόλεις της θρακικής γης  Αλεξανδρούπολη και Ξάνθη, καθ οδον όμως, εκμεταλλευτήκαμε την ευκαιρία για ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες από κάθε άποψη επισκέψεις σε αξιοθέατα των νομών Σερρών και Καβάλας.

Ευτυχής συγκυρία πάντως για μας ήταν και το γεγονός πως σε όλη τη διάρκεια της εκδρομής είχαμε ξεναγό που μας διαφώτιζε με πολύτιμες πληροφορίες.

Πρώτος σταθμός, λοιπόν,  δεν θα μπορούσε να είναι άλλος  από το  Αρχαιολογικό Μουσείο Αμφίπολης του Νομού Σερρών, το οποίο διαθέτει εκθέματα της περιοχής από τους προϊστορικούς χρόνους έως και την βυζαντινή περίοδο. Μάθαμε, μάλιστα,  πως κατά την ανέγερση του Μουσείου το 1976 οι εργάτες ανακάλυψαν έναν τάφο, ο οποίος πιθανολογείται πως ανήκει στον Σπαρτιάτη Στρατηγό Βρασίδα. Το μουσείο γνώρισε ιδιαίτερη προβολή και επισκεψιμότητα λόγω της ανακάλυψης του Τύμβου Καστά το 2014. Επιπλέον, το κεφάλι της Σφίγγας που βρέθηκε στον τρίτο θάλαμο του ταφικού μνημείου, εκτίθεται στο Μουσείο, μέχρι να αποκατασταθεί στην αρχική του θέση.

Δεν  γινόταν να φύγουμε από την Αμφίπολη χωρίς να επισκεφτούμε τον Λέοντα, ενα έργο επιτάφιας πλαστικής του 4ου αιώνα π.Χ., μνημείο πολεμικής δόξας και πράξης, τεραστίων διαστάσεων, που μας εντυπωσίασε με την επιβλητικότητά του. Μάθαμε ότι η ανεύρεση του μνημείου είναι συνδεδεμένη με τη νεότερη πολεμική ιστορία της Μακεδονίας, καθώς ο εντοπισμός των πρώτων τμημάτων του οφείλεται σε Έλληνες στρατιώτες, που είχαν στρατοπεδεύσει εκεί κατά τον Β΄ Βαλκανικό Πόλεμο, και μερικά χρόνια αργότερα το 1916 η ανακάλυψη περαιτέρω τμημάτων από Άγγλους στρατιώτες κατά την κατασκευή οχυρωματικών έργων κατά την διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου

Επόμενη στάση μας ήταν το μουσείο κέρινων ομοιωμάτων του Θεόδωρου Κοκκινίδη, που βρίσκεται στα Κηπιά Ελευθερούπολης, στην Καβάλα. Σ' αυτό φιλοξενούνται κέρινα ομοιώματα σημαντικών Ελλήνων, αλλά και εκπροσώπων του παγκόσμιου καλλιτεχνικού στερεώματος, τα οποία μας έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση. Ενθουσιασμένοι από την πιστή και ολοζώντανη απόδοση των χαρακτηριστικών τους δεν χάσαμε την ευκαιρία μαθητές αλλά και καθηγητές να σταθούμε και να φωταγραφηθούμε δίπλα σε οπλαρχηγούς της Ελληνικής Επανάστασης, πολιτικούς και καλλιτέχνες.

Το μεσημέρι σειρά είχε η Καβάλα, όπου πρώτα επισκεφτήκαμε το εντυπωσιακό κάστρο της, το οποίο αποτελεί οθωμανικό οχυρωματικό έργο και απολαύσαμε από ψηλά τη μοναδική θέα της πόλης. Στη συνέχεια περιηγηθήκαμε στους  πλακόστρωτους δρόμους της παλιάς πόλης με τα παραδοσιακά σπίτια και τους ευωδιαστούς κήπους, περάσαμε από το Ιμαρέτ, ένα υπέροχο μνημείο, κλασικό δείγμα ισλαμικής αρχιτεκτονικής που σήμερα αποτελεί ένα πολυτελέστατο ξενοδοχείο και φτάσαμε μέχρι τον Ιερό Ναό της Παναγίας, στη  θέση του οποίου από τον 15ο αιώνα βρισκόταν ένα γυναικείο μοναστήρι.

Μετά από πολλές ώρες φτάσαμε στον προορισμό μας, την Αλεξανδρούπολη, που αποτελούσε το ορμητήριό μας καθώς εκεί ήταν το  ξενοδοχείο "Nefeli Hotel" στο οποίο καταλύσαμε και μας παρείχε απλόχερα την φιλοξενία του.

Την δεύτερη μέρα, ξεκούραστοι, αναζωογονημένοι και γεμάτοι αγωνία μα και περιέργεια ξεκινήσαμε για μία πρωτόγνωρη εμπειρία. Επίσκεψη στο Εθνικό Πάρκο στο Δέλτα του Έβρου, που σχηματίζεται στις εκβολές του ποταμού Έβρου και συγκαταλέγεται στους σημαντικότερους βιοτόπους της Ευρώπης. Πρώτα πήγαμε στο Κέντρο Πληροφόρησης Δέλτα του Έβρου στην Τραϊανούπολη, και συγκεκριμένα περιηγηθήκαμε στον εκθεσιακό χώρο και παρακολουθήσαμε ένα ενημερωτικό video για τις λειτουργίες και αξίες των υγροτόπων και ειδικότερα του Δέλτα του Έβρου. Στη συνέχεια,  επιβιβαστήκαμε στα λεωφορεία του Φορέα Διαχείρισης για να περιηγηθούμε στον υγρότοπο. Η περιήγηση μας περιλάμβανε παρατήρηση πουλιών, καθώς και βαρκάδα, που ήταν για όλους μας μια εμπειρία ζωής.

Το απόγευμα ακολούθησε επίσκεψη στο ελαιοτριβείο Κύκλωπας Α.Ε, το οποίο είναι μια επιχείρηση της οικογένειας Κελίδη που ξεκίνησε την πορεία της αρκετές γενιές πίσω.

Το ελαιοτριβείο Κύκλωπας βρίσκεται στη Μάκρη, μέσα σε έναν από τους αρχαιότερους ελαιώνες της Μεσογείου, δίπλα στην σπηλιά του Κύκλωπα του Ομήρου και την αρχαία Εγνατία οδό. Μετά την ενημέρωση μας σχετικά με τον τρόπο παραγωγής ελαιολάδου, είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε πολλά από τα προϊόντα τους.

Στην συνέχεια, κατευθυνθήκαμε στην Δημοτική Βιβλιοθήκη Αλεξανδρούπολης, η οποία λειτουργεί από το 1985 και στεγάζεται σε ένα κτίριο με μακρά ιστορία. Κτίσθηκε το 1892 και αρχικά προοριζόταν για σχολείο Αρρένων, αλλά καταστράφηκε από μεγάλη φωτιά το 1904 και σχεδόν 20 χρόνια αργότερα το εγκαταλελειμμένο πλέον κτήριο περνά στην ιδιοκτησία του Αγκόπ Ασταρτζιάν, Αρμένιου εμπόρου καπνού, που το ανακαινίζει και την επόμενη χρονιά ξεκινά η λειτουργία του ως χώρος επεξεργασίας, αποθήκευσης και εμπορίας καπνών. Τότε ήταν που έγινε γνωστό ως Καπνομάγαζο και λειτούργησε έτσι ως το ξέσπασμα του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου. Κατά τη περίοδο της Κατοχής χρησιμοποιήθηκε σαν φυλακή, όπως και κατά την περίοδο του εμφυλίου.

Η μέρα έκλεισε με μια βραδινή έξοδο στο κέντρο της πόλης και βόλτα στο λιμάνι.

Η τελευταία μέρα ξεκίνησε με την επίσκεψη μας στο μοναστήρι του Αγίου Νικολάου στο Πόρτο Λάγος του νομού Ξάνθης, το οποίο είναι μετόχι της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου του Αγίου Όρους και το παρεκκλήσιο της Παναγίας Παντάνασσας. Το συγκρότημα είναι κτισμένο πάνω σε δύο μικρά νησάκια στη λιμνοθάλασσα του Πόρτο Λάγος, από το οποίο μπορεί κανείς να δει την  υπέροχη θέα προς το θρακικό πέλαγος.

Η εκδρομή μας έλαβε τέλος με επίσκεψη στο λαογραφικό  μουσείο της Ξάνθης, κτήριο που αποτελεί ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα μιας ορισμένης τυπολογίας κατοικιών που άρχισαν να κατασκευάζονται στην πόλη την τελευταία περίοδο της τουρκοκρατίας και  περιήγηση στα στενά πλακόστρωτα σοκάκια στην παλιά πόλη της Ξάνθης.

Κάπως έτσι αυτή η όμορφη εμπειρία έφτασε στο τέλος της... Γυρίσαμε πίσω γεμάτοι από εμπειρίες, εικόνες, ήχους, ευωδίες και γεύσεις.

Θα θέλαμε, λοιπόν, να ευχαριστήσουμε θερμά  τους καθηγητές μας, τον κ. Πολύζο Αθανάσιο, τον κ. Κατσίκα Μενέλαο, την κ. Σιαμάγκα Ευαγγελία και την κ. Χαβαλέ Ευανθία που μας συνόδευσαν και βοήθησαν να πραγματοποιηθεί αυτή η εκδρομή!